Cerita lawak yang menarik ini adalah rekaan semata-mata yang di ambil dari kolum portal Malaysia Dateline dengan tajuk asal ‘Kampung Akai Kemetot’.

oleh Jamzuri Ardani

Pok Jib orang kaya. Dia jadi ketua kampung di situ. Walaupun ada banyak skandal, dia tetap jadi ketua kampung. Skandal kacau anak dara orang. Skandal kacau bini orang. Skandal bunuh orang. Tapi, penduduk kampung tetap mahu dia jadi ketua kampung.

Satu hari penduduk kampung terkejut. Duit tabung masjid hilang. Duit khairat kematian pun hilang. Duit koperasi kampung hilang. Duit orang kampung pun banyak yang hilang.

Kejadian duit hilang memang biasa di kampung itu. Tapi, kehilangan serentak dalam jumlah yang banyak agak ganjil. Anehnya, cuma keluarga Pok Jib dan kawan-kawan rapat Pok Jib sahaja yang makin hidup senang.

CCTV masjid kampung tu ada tunjuk gambar pencuri tabung tu, nampak muka macam muka Pok Jib tapi tak ada yang berani tuduh. Tok Imam kata, “kalau tak cukup saksi jangan sapa-sapa berani tuduh. Nanti masuk neraka.” Semua lebai-lebai pun mengangguk.

Orang kampung jadi miskin. Warung kopi tak laku. Kedai Ah Chong kurang pelanggan. Pasar Tani tiada sambutan. Perniagaan merosot. Anak muda tiada pekerjaan.

Itulah nasib penduduk Kampung Akai Kemetot. Pokok kelapa banyak, tapi santan tak ada. Sawah padi luas, tapi beras mahal. Ikan sawah pun banyak, tapi harga ikan melambung-lambung.

Yang terus kaya hanya Pok Jib sekeluarga dan teman-temannya.

Untuk menyelesaikan masalah ekonomi kampung Pok Jib perkenalkan sistem kutipan baru yang dipanggil Geng Suka Tipu.

Setelah sekian lama dikutip, rakyat terus hidup susah. Tapi, Pok Jib bijak. Dia bagi orang kampung Buah Rambutan 1 Mayang (BR1M) pada orang kampung.

Bila orang kampung tak puas hati, Pok Jib kata “sebenarnya apa yang jadi kat kampung kita ni adalah angkara sial keluarga Uncle Lim, sepupu taukeh kedai Ah Chong. Kalau kita halau keluarga Uncle Lim dari kampung kita nescaya orang kampung hidup makmur dan sejahtera.”

Orang kampung pergi jumpa Tok Imam minta pandangan. Tok Imam setuju dengan Pok Jib. Tok Imam kata, “orang kapir ni memang musuh kita. merekalah punca ramai orang kampung tak pergi berjemaah di masjid.

Mereka anti-sembahyang. Mereka musuh masjid. Baguslah kalau kita halau mereka keluar dari kampung kita. Kita bukan sahaja kena halau dia, sapa-sapa yang berkawan dengan dia pun kita wajib halau. Ini perintah agama. Sapa tak patuh berdosa. Nanti masuk neraka”.

Semua pak-pak lebai pun mengangguk. Tok Imam dan pak-pak lebai lupa Uncle Lim pernah derma 20 kampit simen masa nak bina masjid dulu.

Alkisahnyer…

Susunan: Berita Mimpi – Ana Ghoib – Dream updated daily, be afraid, very afraid …

KLIK VIDEO: Rafizi beritahu Parlimen Najib belanja paling banyak hasil Petroliam

KLIK BACAPAS mahu mereka yang langgar baiah cerai isteri didakwa di mahkamah

KLIK BACA: Nik Abduh masih mengungkit menyalahkan Tun Mahathir, Pak Lah

KLIK BACA: Saya dulu ketawakan Filipina, sekarang Malaysia begitu, – Musa Hitam

KLIK BACA: Anwar meninggal dunia dalam penjara kerana isu peribadi?… – Subky Latif

KLIK BACA: ‘PAS sanggup merangkak kepada Allah daripada dicium Dr Mahathir’

KLIK BACA: ‘Tiada siapa dalam Umno dapat menandingi Mahathir’ – Tan Sri Sanusi Junid

KLIK BACA: Kisah Sirul pembunuh Altantuya, hukuman gantung apa perasaannya? Tan Sri Sanusi Junid

KLIK BACA: Jangan tolong syaitan menghina, betulkan doakan dia – Umar Al Khattab

Now You Know Dont Say Thank - Comment & Share